معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم :
وزارت علوم از راه‌اندازی صندوق‌های پژوهش در استان ها حمایت می کند

معاون وزیر علوم: پارک‌های علم و فناوری بستر توسعه کشور هستند

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با تأکید بر حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان گفت: پارک‌های علم و فناوری بستر توسعه کشور هستند و وزارت علوم از راه‌اندازی صندوق‌های پژوهش و فناوری در استان‌ها از جمله گلستان حمایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گلستان فردای ایران (گلستان فردا)ی ایران (گلستان فردای ایران (گلستان فردا))ی ایران، مسعود برومند عصر امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس پارک علم و فناوری استان گلستان اظهار کرد: در دهه 80 پارک‌های علم و فناوری به مجموعه آموزش عالی کشور اضافه شدند. آن زمان میل به توسعه صنعتی و فناوری در کشور شکل گرفته بود. در همان زمان ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها و سایر بخش‌ها نیز مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: در دهه 90 نه فقط در حوزه آموزش عالی بلکه در حوزه پژوهش و فناوری در دنیا شرایط خاصی حاکم شده است. اگر تا دیروز دانشگاه‌ها با ایجاد رشته‌های مختلف توسعه پیدا می‌کردند امروز به دنبال همگرایی بین دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها هستند.

برومند گفت: در دهه 60 تا 70 عمده فعالیت‌ها در وزارت علوم در زمینه توسعه آموزش برای جبران کمبود نیروی انسانی در کشور بود. از دهه 70 به بعد آموزش عالی روی به تحصیلات تکمیلی آورد و راهبرد پژوهش‌های علمی شکل گرفت.

وی تأکید کرد: ارتباط دانشگاه‎ها و پژوهشگاه‌ها با پارک‌های علم و فناوری باید به عنوان یک استراتژی در حوزه آموزش عالی پیگیری شود. توسعه همگن کشور و برآورده ساختن انتظارات مردم برای رفاه نسبی و زندگی بهتر امکانپذیر نخواهد بود مگر اینکه مجموعه‌های حاکمتی در کنار مجموعه‌های علمی و فناور قرار بگیرند.

برومند گفت: در شرایط فعلی کشور نمی‌توانیم منتظر ابلاغ بودجه‌ از مرکز باشیم. در استان‌ها از جمله گلستان که ظرفیت‌های خوبی وجود دارد، همه بخش‌ها باید دست به دست هم دهند تا مشکلات برطرف شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: بودجه‌های ما باید در اختیار پارک علم و فناوری قرار بگیرد. اگر صندوق پژوهش و فناوری در گلستان شکل بگیرد، وزارت علوم صدور مجوزها، مصوبه‌ها و حمایت مالی از آن را انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری پلت‌فرم توسعه کشور هستند، افزود: همه عناصر توسعه استان باید در کنار هم قرار بگیرند و هیچ کسی نمی‌تواند از این روند پشتیبانی نکند.

برومند گفت: امروز فعالیت‌های فردی فقط در برخی از حوزه‌ها می‌تواند دستاوردهای جدید ارائه دهد. چند شاخه‌ای شدن فناوری سبب تولید محصولات پیچیده شده است و همه به دنبال محصولات و خدمات کامل هستند.

وی افزود: اگر تا دیروز با ایجاد کارخانه فولاد می‌شد برای تعداد زیادی از افراد شغل ایجاد کرد امروز دیگر این امر امکانپذیر نیست چون فناوری جای خیلی از فعالیت‌های انسانی را گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم خاطرنشان کرد: امروز به جمعی از افراد و کارآفرینان نیاز داریم که محیط خود را متحول و بازارهای جدید برای تولیدات خود ایجاد کنند.

 

  13 مرداد 1398
بخش : اقتصادی
کد خبر: 62575
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام