سرپرست مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس:
آغاز کشت پاییزه گندم در بزرگترین شهرستان تولیدکننده گندم کشور

همزمان با آغاز فصل کشت محصول استراتژیک گندم در منطقه گنبدکاووس، کشاورزان این شهرستان مرزی با اقلیم خشک و نیمه بیابانی مقدمات کشت این محصول را در بزرگترین شهرستان تولیدکننده این محصول در کشور فراهم کردند.

به گزارش گلستان فردا، سرپرست مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس اظهار کرد: در سال زراعی جاری سهمیه ابلاغی این شهرستان از سوی وزارت‌خانه، کشت گندم ۱۰۲ هزار و ۳۹ هکتار تعیین شده که ۴۰ درصد آن در اراضی آبی و بقیه به در زمین‌های دیم کشت می‌شود.

عبدالملک آرخی افزود: در صورت مساعد بودن شرایط جوی و بارش‌های کافی هرساله بین ۲۰ تا ۲۵ هزار هکتار از اراضی نواحی شمالی گنبدکاووس که بارش سالانه کمتر از ۲۰۰ میلی‌متر دارند، مازاد بر سهمیه ابلاغی به زیر کشت گندم می‌رود.

وی اضافه کرد: گنبدکاووس هرساله بویژه در سال‌هایی که شرایط اقلیمی و بارش‌ها برای زراعت گندم مناسب بوده و با تولید افزون بر ۳۰۰ هزار تن محصول، عنوان برترین تولید کننده شهرستانی این محصول استراتژیک در کشور را از آن خود کرده است.

آرخی ادامه داد: در سال‌های اخیر به سبب خشکسالی میزان تولید گندم در گنبدکاووس بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن متغییر بوده است.

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس همچنین سهمیه ابلاغی این شهرستان برای کشت "جو" در سال زراعی جاری را ۲۱ هزار و ۷۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: با مساعد بودن شرایط کشت این ۲ محصول (رطوبت و دما) کشاورزان شهرستان درحال فراهم کردن مقدمات لازم (زمین) برای کاشت محصول هستند و طی چند روز اخیر هم ۱۱۶ هزار هکتار گندم و ۲۲۸ هکتار جو کشت کردند.

وی افزود: برای کشت ۲ محصول گندم و جو، مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس با همکاری مراکز خدمات خود مقدار هفت هزار و ۷۰۰ تن بذر اصلاح و گواهی شده گندم و ۳۵۰ تن بذر جو از ارقام گوناگون متناسب با شرایط اقلیمی منطقه تامین و تا الان هزار و ۱۳۷ تن آنرا توزیع کرده است.

آرخی ادامه داد: علاوه بر تدارک بذر مورد نیاز این ۲ محصول و نیز ۲۶ تن بذر دانه روغنی کلزا که از دیگر محصولات استراتژیک کشت پاییزه به شمار می‌رود، برای سال زراعی جاری تا کنون هفت هزار و ۲۶۰ تن انواع کود شیمیایی (اوره، پتاسه و فسفاته) تامین شده که تا الان پنج هزار و ۱۶۴ تن آن توزیع شده است.

سرپرست مدیریت جهادکشاوروزی گنبدکاووس همچنین سهمیه ابلاغی این شهرستان برای کشت دانه روغنی کلز در سال زراعی پیش رو را ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار اعلام کرد و بیان داشت: تا کنون کشاورزان گنبدی در سطح چهار هزار و ۶۶۵ هکتار اقدام به کشت این محصول کردند.

به گفته وی، فصل کشت دانه روغنی کلزا در منطقه گنبدکاووس معمولا از نیمه دوم مهرماه آغاز و ۴۵ روز ادامه دارد.

آرخی ابراز امیدواری کرد با بهبود شرایط آب و هوایی و بارش‌های پیش رو در هفته آینده، کشاورزان گنبدکاووس سهمیه ابلاغی در هر سه محصول زراعت پاییزه را در زمان مناسب و طلایی آن محقق نمایند.

  21 آبان 1401
بخش : گنبد کاووس / اقتصادی
کد خبر: 68033
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام