استادیار گروه مرتع و آبخیزداری دانشگاه گنبدکاووس:
حیات بیولوژیک مراتع گلستان در معرض خطر قرار گرفته است

استادیار گروه مرتع و آبخیزداری دانشگاه گنبدکاووس گفت: حیات بیولوژیک مراتع گلستان به ویژه مناطق قشلاقی در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی، رعایت نکردن تناوب چرا و وقوع فرآیندهای نامساعد محیطی در معرض خطر قرار گرفته و زمینه را برای از بین رفتن تعادل اکولوژیک فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار گلستان فردا، بهاره بهمنش اظهار کرد: مراتع گلستان به طور عمده قشلاقی یا دشتی با اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی است و در سطح کمتر مراتع ییلاقی وجود دارد.
وی ادامه داد: بهره‌برداری بی‌رویه از ذخایر ژنتیک گیاهی مراتع شمال گلستان، قدرت زیستی گیاهان را کاهش داده و فرصت تکمیل سیکل حیاتی آنها را سلب کرده است و بهترین راهکار در شرایط فعلی توسعه طرح‌های مرتعداری و احیا و اصلاح مراتع با کاشت گیاهان سازگار و بومی چند ساله و مراقبت درست از آنها برای رشد به روش‌های مختلف است.

بهمنش مهمترین راهکار بهبود وضعیت مراتع استان گلستان را تقویت رشد گیاهان چند ساله با قدرت سازگاری بالا با شرایط اقلیمی منطقه دانست و گفت: بارندگی‌های مقطعی در فصل پاییز و زمستان امسال باعث رشد گیاهان فصلی و یک ساله مانند یونجه شده که از جمله خوراک اصلی با خواص بالا برای دام به ویژه گوسفندان محسوب می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: با رشد گیاهان فصلی و یکساله، سطح سبز مراتع افزایش یافته و ادامه‌دار بودن بارندگی‌های زمستانه می‌تواند باعث تداوم این سرسبزی شود و به مرور شاهد تقویت رشد گیاهان چند ساله هم خواهیم بود.

وی تاکید کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی و گرم شدن کره زمین به غیر از امید به بارندگی‌های مقطعی، باید جدی‌تر از قبل طرح‌های احیا و اصلاح مراتع که بخش قابل توجهی از مساحت استان گلستان را تشکیل می‌دهد از سوی متولیان اجرا شود و با کاشت گونه‌های مقاوم پوشش گیاهی این اکوسیستم شکننده از فقر خارج شده و زمینه پایداری خاک مراتع دشتی فراهم گردد.

  24 دی 1402
بخش : گنبد کاووس / اقتصادی
کد خبر: 70251
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام