عملکرد ضعیف دادبود شهردار گرگان در پروژه های عمرانی؛
بلاتکلیفی بزرگترین پروژه عمرانی ترافیکی تاریخ شهرداری گرگان

https://static1.borna.news/thumbnail/DzCsChNglrPw/zKlnR2CgDMts54GkxMYEj8fvMMUiCETIT3Il7Z8QJ7YCZYBL8OGb1tkXRmfG0ZrOzG4dCpLzLSmmrKvCe4wUTkebFlVdW89C/%D9%BE%D9%84.jpg

نارضایتی پیمانکار بومی از نحوه تهاتر املاک و همکاری ضعیف متولیان مربوطه با پروژه تقاطع غیر همسطح افسران، دامن بزرگترین پروژه عمرانی ترافیکی تاریخ شهرداری گرگان را گرفت.

نجمه جهان تیغ;در سنوات گذشته تصمیماتی به اجرای این پروژه گرفته شده بود که توسط معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری وقت اجرای آن منتفی شد و در نهایت لایحه اجرای عملیات تقاطع غیرهمسطح ۶۰ متری افسران با محوریت کمربندی در هشتاد و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر گرگان، و با اعتبار ۲۲۶ میلیارد و ۹۷۶ میلیون و ۶۲۲ هزار ریال به تصویب رسید و در آبان ماه 97 کلنگ زنی شد. در لایحه این تقاطع آمده بود که این طرح با ۴۰ درصد نقد و ۶۰ درصد تهاتر با املاک شهرداری اجرا شود و با وجود اینکه در حال حاضر 55 درصد پیشرفت فیریکی دارد با مشکلاتی مواجه شده است. 

لزوم توجه به روند اجرای خوب پروژه 

با توجه به اینکه پیمانکار برای دریافت طلب خود از کارفرما می بایست در مزایده املاک شهرداری شرکت نماید، این امر میتواند در پرداخت به موقع مبلغ غیر نقدی مشکلاتی را به وجود آورد که باعث به مخاطره انداختن روند پروژه خواهد شد.

از طرفی به دلیل اینکه استان گلستان تا کنون در جذب سرمایه گذاران ضعیف عمل کرده است، بنابراین لزوم کاهش سنگ اندازی های پیش روی سرمایه گذاران به شدت احساس میشود.

با وجود اینکه افتتاح این روگذر تاثیر بسزایی در گشایش گره ترافیکی میدان مفتح خواهد داشت اما مشکلات پیش آمده مانع بزرگی برای به اتمام رساندن بزرگترین پروژه عمرانی ترافیکی گرگان شده است.

حسین ربیعی، رئیس کمیسیون اداری، مالی و بودجه شورای اسلامی شهر گرگان در این خصوص  به خبرنگار برنا گفت: این پروژه در دوره چهارم در دستور کار قرار داشت و با موافقین و مخالفین مختلفی روبرو بود که مخالفین به دلیل عدم وجود ورودی و خروجی در قالب یک طرح جامع با این پروژه مخالفت می کردند که در این دوره با کامل شدن طرح، پروژه افتتاح گردید و اکنون در حال اجرا است.

وی ادامه داد: تا کنون پیمانکار نسبت به زمانبندی تعیین شده پیشرفت خوبی داشته است و امیدواریم در صورتی که پروژه به همین منوال پیش برود حدود یک یا دو ماه زودتر از مهلت مقرر افتتاح شود.

وی همچنین عنوان داشت: طبق قرار داد میان پیمانکار و شهرداری گرگان مقرر شده است که 60 درصد از مبلغ مورد توافق با پیمانکار به عنوان تهاتر ملک پس از شرکت در مزایده به پیمانکار سپرده شود و 40 درصد به صورت نقد و بر اساس صورت وضعیت به پیمانکار پروژه تقاطع غیر همسطح افسران پرداخت شود.

وی در خصوص لزوم شرکت کردن پیمانکار در مزایده واگذاری و تهاتر املاک شهرداری اظهار کرد: با توجه به اینکه ممکن است در سپردن املاک بدون شرکت در مزایده شهرداری در تعیین قیمت قصور ایجاد شود، بنابراین طبق قانون وظیفه شهرداری به مزایده قرار دادن این املاک می باشد که پیمانکار میتواند در این مزایدات شرکت و در صورت برنده شدن ملک به عنوان تهاتر به وی سپرده خواهد شد.

ربیعی ضمن بیان اینکه در صورت تاخیر در تهاتر املاک، هیچ خسارت دیرکردی به پیمانکار پرداخت نخواهد شد، گفت: املاک مورد مزایده توسط کارشناس رسمی دادگستری قیمت گذاری می گردد و قیمت بالای پیشنهاد شده این املاک نسبت به املاک مجاور به دلیل امتیازاتی است که از کمیسیون ماده 5 برای این املاک در نظرگرفته شده است اما با این وجود قرار بر این است در قیمت ها بازنگری صورت گیرد.

کسب اعتبار برای استان با اجرای پروژه توسط پیمانکار بومی 

جمشید جلالی، ناظر پروژه تقاطع غیر همسطح افسران در مصاحبه با خبرنگار برنا گفت: این پروژه از نظر زمان بندی وضعیت خوبی دارد و تا کنون حدود 56 درصد کار پیش رفته است.

وی ضمن بیان اینکه بایستی قوانین و تعهدات به صورت دو طرفه از جانب پیمانکار و کارفرما اجرایی شود، خاطر نشان کرد: کارفرما به تعهدات نقدی خود در قبال پیمانکار بنا بر صورت وضعیت ارائه شده از سوی  پیمانکار در حال  پرداخت مبلغ نقدی است، اما تا کنون هیچ ملکی به عنوان تهاتر در زمان مقرر به پیمانکار سپرده نشده است.

جلالی در ادامه با تاکید بر اینکه اجرای این پروژه توسط یک شرکت بومی باعث پیشرفت و اعتبار استان خواهد شد، افزود: باتوجه به وضعیت تورم فعلی، عمل نکردن به تعهدات توسط کارفرما در زمان تعیین شده باعث تحمیل خسارات فراوان برای شهردای و پیمانکار خواهد بود.

 

خبرگزاری برنا

  1 خرداد 1398
بخش : گرگان / اخبار داغ / جامعه
کد خبر: 62114
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام