مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان :
تخریب آب بندان های غیر مجاز از ابتدای زمستان/ نقش مهم رسانه در بهره وری بهینه از منابع آبی

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان گفت: آب بندان های غیر مجاز استان با مصوبه شورای تامین استانداری گلستان از ابتدای زمستان تخریب می شوند.

به گزارش خبرنگار گلستان فردا، سید محسن حسینی صبح امروز به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار در دیدار با اعضای تحریریه ساجد خبر، اظهار کرد: مساله آب بندان های غیر مجاز سال ها است که مشکلات زیادی را در برای بخش آب استان به وجود آورده است و طی این سال ها به رغم ارائه نظر های کارشناسی مبنی بر جمع آوری آنها اما اقدام مهمی صورت نمیگرفت.

وی افزود: با مصوبه امسال در شورای تامین استان ، آب بندان های غیر مجاز ار ابتدای زمستان تخریب می شوند.

حسینی گفت: این بازه زمانی تا اوایل زمستان به این دلیل داده شده است تا افرادیکه در این اب بندان ها اقدام به پرورش ماهی کرده اند ابتدا محصول خود را برداشت کنند و سپس آب بندان های غیر مجاز تخریب شود تا متحمل خسارت نشوند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: برداشت های ناصحیح از آب سدها و چاه ها در این سال ها موجب شده تا همواره جمعیت 2 میلیون نفری گلستان که نباید مشکل کم آبی داشته باشند  و  در ماه های گرم سال متحمل قطعی آب شوند و این مساله امسال به صورت تخصصی در دستور کار قرار گرفته تا با معضل برداشت ها ی غیر مجاز و تقسیم صحیح آب سدها و چاه ها اقدام مثبتی برای سال های پیش رو در حوزه آب برداریم.

حسنی بیان کرد: بالاترین سرانه مصرف آب در استان یعنی 88درصد مربوط به بخش کشاورزی است و مصارف خانگی فقط 5درصد از این مصرف سهم دارند اما به دلیل مجهز نبودن زمین های کشاورزی به تجهیزات آبیاری و همینطور سرعت اندک زهکشی در سال های گذشته موجب شده تا همیشه بخش خانگی با مشکل کمبود آب مواجه شود .

وی اضافه کرد: سرانه هر ایرانی یکهزار و 350 مترمکعب آب در سال است و سرانه هر گلستانی در سال یکهزار و 250 متر مکعب است و این نشان میدهد گلستانی ها حتی از سرانه کشوری آب کمتری دریافت میکنند.

حسینی راه حل برون رفت استان از چالش کم آبی را بهره وری عنوان کرد و افزود: چنانچه از راه حل های تخصصی جدید در حوزه بهره وری از منابع آبی استفاده شود بی شک گلستان هیچگاه روی کم آبی را با این تعداد جمعیت که یقینا در سال های بعد بیشتر خواهد شد نخواهد دید.

وی گفت: 80 نقطه در استان را برای بهره وری آبی علامت گذاری  و شناسایی کردیم که 12 نقطه به طور کامل مورد مطالعه قرار گرفته است که میتوان از آن نیروی برق آبی در مقیاس کوچک تولید کرد .

حسینی افزود: 14 سد مخزنی بزرگ داریم که 50 هکتار آن می تواند جایگاه مناسبی برای نصب پنل خورشیدی بر روی آب سد باشد که علاوه بر تامین برق ساکنان نزدیک سدها، میزان تبخیر آب سدها را کاهش میدهد و جلوی باد را نیز میگیرد.

وی تصریح کرد: از این دست طرح ها برای بهره وری در حوزه منابع آبی استان و اجرایی کردن آن ها تاثیر بسزایی در توسعه صنعت آبی استان دارد و در این بین رسانه ها با ارائه گزارش ها، گفتگو با کارشناسان و انتشار مقالات علمی و آگاهی رسانی به مردم در این حوزه ، نقش مهمی در بهره وری منابع آبی استان دارند.

وی ضمن گرامیداشت مجدد روز خبرنگار بیان کرد: رسانه ها با انتشار مسایل و مشکلات در بخش های مختلف زمینه رشد و توسعه استان را فراهم می آورند  و به گونه ای چشم بینای مدیران در مکان ها و مسایلی هستند که ممکن است از چشم آنها دور مانده باشد.

مدیر عامل آب منطقه ای استان گلستان گفت: به عقیده من رسانه ها و بخصوص رسانه های انقلابی با اعتمادی که نزد مردم دارند می توانند در حوزه های مختلف از جمله آب، گره گشا باشند و انتشار بسیاری از گزارشها ، کمبودها در استان توسط رسانه ها موجب شده تا ما امروز شاهد توسعه صنعت آبرسانی در استان باشیم.

گفتنی است در پایان این دیدار مهندس حسینی و مجموعه روابط عمومی آب منطقه ای استان با لوح تقدیر از مدیریت این پایگاه خبری و اعضای تحریریه تجلیل کردند.

 

  25 مرداد 1401
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 67482
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام