معاون رییس قوه قضائیه:
مردم برای داوری پرونده‌ها به دستگاه قضا کمک کنند

 3

معاون رییس قوه قضائیه و رییس مرکز توسعه حل اختلاف کشور با اشاره به نوپا بودن نهادهای میانجی‌گری و داوری در کشور گفت: باید در جرایم قابل گذشت مردم در قالب میانجی‌گران و داوران به کمک دستگاه قضا بیایند تا با کاهش ورودی، وقت بیشتری برای قضات در رسیدگی کیفی به پرونده‌های مهم فراهم شود.

به گزارش گلستان فردا، حجت‌الاسلام‌ هادی صادقی روز یکشنبه در جلسه روسا و دادستان‌های گلستان اظهار کرد: اگر می‌خواهیم دستگاه قضایی استانداردی داشته باشد، باید ورودی پرونده‌ها را به دستگاه قضایی کنترل کنیم در غیر اینصورت عدالت در رسیدگی به پرونده‌ها کمرنگ می‌شود و این مهم با تقویت واحدهای میانجی‌گری و داوری امکان‌پذیر است.

وی تاکید کرد: اگر ۲۰ درصد پرونده‌های دادسراها و ۱۰ درصد پرونده‌ها در دادگاه‌های حقوقی گلستان برای داوری و میانجی‌گری به شوراهای حل اختلاف ارجاع شود، یکی از استان‌های پیشرو در این زمینه هم خواهد شد.

رییس مرکز توسه حل اختلاف کشور در این جلسه از روسا و دادستان‌های گلستان خواست برای کاهش ورودی پرونده به محاکم‌، نهادهای داوری و میانجی‌گری را تقویت کنند.

استاندار گلستان هم در این جلسه گفت: گام برداشتن برای حل ۲ چالش اساسی استان مانند پتروشیمی و علاج‌بخشی خلیج گرگان نتیجه حمایت و پشتیبانی دادگستری استان بود.

علی‌محمد زنگانه ضمن تقدیر از دستگاه قضایی برای حل چالش‌های اساسی گلستان افزود: در حوزه مقابله با ناهنجاری‌های اقتصادی و مبارزه با قاچاق کالا، صیانت از منابع طبیعی و جنگل‌ها اگر حمایت رییس کل دادگستری و دادستان‌های استان نباشد، موفقیتی به دست نخواهد آمد.

وی بیان کرد: اقدامات قاطع دادگستری گلستان در مبارزه با فساد و سالم‌سازی فضای بانکی و اداری، مردم را به توسعه استان امیدوار کرده و نشان می‌دهد فساد خط قرمز دستگاه قضایی و برخورد با مفسدان قاطعانه و غیرقابل چشم‌پوشی است.

وی خاطرنشان کرد: حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، عفاف و حجاب، کمک به حل و فصل مسالمت‌آمیز دعاوی خانوادگی و راه اندازی مرکز ماده ۴۲ برای نگهداری معتادان متجاهر از جمله برنامه‌های مشترکی است که با دستگاه قضایی استان بطور جدی پیگیر آن هستیم.

رییس کل دادگستری گلستان هم گفت: در نیمه نخست امسال با تلاش و پادرمیانی اعضای شورای حل اختلاف و صلح یاران ۱۳۱ محکوم به زندان که در آستانه ورود به زندان بودند با گذشت شاکیان‌ آزاد شدند.

حیدر آسیابی با اشاره به تلاش‌های این شورا در پرونده‌های مهم، بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون اجرای ۱۴ حکم قصاص با پیگیری و پادرمیانی شورای حل اختلاف و گذشت اولیای دم لغو شد.

وی ادامه داد: در رسیدگی الکترونیک پرونده‌ها نیز شورای حل اختلاف استان در کشور سرآمد است و شورای حل اختلاف گنبدکاووس با دادرسی الکترونیک ۷۸ درصد پرونده‌ها رتبه نخست استان را دارد.

رییس توسعه حل اختلاف گلستان هم گفت: ۴۵ درصد پرونده‌های ورودی به شعب شورای حل اختلاف استان امسال با سازش مختومه شد که پنج درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال است.

احمد جعفری افزود: شعب شورای حل اختلاف بخش کمالان با ۶۲ درصد و علی‌آبادکتول با ۵۵ درصد بیشترین سازش در پرونده‌ها را دارند.

وی ادامه داد: هدف‌گذاری ما برای رسیدن به سازش ۸۷ درصد پرونده‌ها تا سه سال آینده است.

وی یادآور شد: فعال کردن ستاد صبر، راه‌اندازی هیات‌های سازشی ویژه اقوام و اصناف، تشکیل شعب تخصصی سازشی، استفاده از ظرفیت ریش سفیدان و معتمدان در قالب صلح یاران از جمله تلاش‌ها در گلستان برای گسترش فرهنگ صلح و سازش است.

 

  24 مهر 1401
بخش : گرگان / جامعه
کد خبر: 67823
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام