رییس ایستگاه تحقیقات جهادکشاورزی گنبدکاووس:
توسعه کشت جو در گلستان یک تیر و چند نشان است

جو

رییس ایستگاه تحقیقات جهادکشاورزی گنبدکاووس در این خصوص به خبرنگار ایرنا، گفت: برای توسعه سطح زیرکشت جو در استان گلستان، استفاده از ارقام مقاوم به شرایط اقلیمی خشکسالی، تنش‌های گرمایی و شوری خاک امری ضروری است .

به گزار خبرنگار گلستان فردا، رحمت الله محمدی اظهار کرد: ایستگاه تحقیقات کشاورزی گنبدکاووس که از ایستگاه‌های برتر در بین ۳۵۰ مرکز تحقیقات در کشور است، از سال ۱۳۸۵ تاکنون هفت رقم شامل «ماهور، خرم، بهدان، فردان، فراز، ماه نشان و راشین» را رونمایی و به کشاورزان معرفی کرده و ۲ رقم جو ۶ پَر دیم نیز ویژه این اراضی طی روزهای آینده رونمایی و معرفی خواهد شد.

وی افزایش عملکرد دانه، مقاومت به بیماری‌ها و انعطاف پذیری در برابر تنش‌های محیطی،، زودرس بودن، قدرت پنجه زنی بالا، مقاومت به خوابیدگی، قابلیت خرمن کوبی و کیفیت دانه و یکنواختی آن را از جمله خصوصیات زراعی ارقام جو عموما ۲ پَر یا ۲ ردیفه رونمایی شده توسط مرکز تحقیقات جهادکشاورزی گنبدکاووس ذکر کرد و بیان داشت: حاصل این ویژگی‌ها، افزایش عملکرد تولید محصول در واحد سطح در اراضی دیم بیش از ۲ تُن در هکتار و در اراضی با آبیاری تکمیلی بین سه تا پنج تُن بوده است.

محمدی ادامه داد: میزان برداشت محصول جو در ۲ رقم جدید که ۶ پَر یا ۶ ردیفه هستند و کشاورزان منطقه خیلی تمایل به کشت این نوع از ارقام (شش پر یا شش ردیفه) دارند به زودی رونمایی و ظرف ۲ سال آینده بذر آن در اختیار کشاورزان قرار خواهند گرفت، ضمن اینکه میزان تولید آن در اراضی با آبیاری تکمیلی بیش از پنج تن در هکتار خواهد بود.

رییس ایستگاه تحقیقات جهادکشاورزی گنبدکاووس تصریح کرد: با همه این مزایا، استقبال کشاورزان گلستانی برای کشت جو در اراضی دیم و آبی کم است و همچنان کشت گندم به‌عنوان یک محصول استراتژیک مورد توجه قرار دارد درحالی که طی سال‌های اخیر به سبب خشکسالی متحمل خسارت نیز شدند.

وی بیان داشت: گلستان و گنبدکاووس قابلیت توسعه کشت جو را برای تامین کامل نیاز بخش دام و صنعت این استان و نیز بخشی از نیاز کشور را دارد و مسوولان متولی باید کشاورزان آن را برای توسعه کشت این محصول تشویق و ترغیب کنند.

محمدی افزود: اختصاص بخش قابل توجهی از اراضی دیم گلستان به زراعت جو علاوه بر تامین جو مورد نیاز بخش دام، می‌تواند ماده اولیه مورد نیاز بخش صنعت این استان (نوشابه سازی و مالت) را تامین کند زیرا مطابق آزمایش‌های صورت گرفته میزان مالت موجود در ارقام جو رونمایی شده توسط مرکز تحقیقات کشاورزی گنبدکاووس بین ۷۶ تا ۸۷ درصد است.

این محقق بخش زراعت گنبدکاووس اضافه کرد: صاحبان برخی صنایع نوشابه سازی و مالت کشور هر ساله بخشی از نیاز جو خویش با درصد مالت بالا را از خارج وارد می‌کنند در صورتی که ارقام جو موجود می‌تواند نیاز داخل را تامین و از خروج ارز جلوگیری کند.

 

  22 مهر 1402
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 69981
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام