مدیرکل گمرکات استان گلستان:
برنامه ریزی ۲۰ میلیون دلاری کالا از گمرک بندرترکمن/هدف گذاری 500 میلیون دلاری صادرات در 1404

مدیرکل گمرکات استان گلستان با اشاره به اینکه اداره گمرک بندرترکمن یکی از برنامه های هدفگذاری صادراتی این اداره کل است، گفت: برای توسعه صادرات در این پایانه تا ارزش ۲۰ میلیون دلار برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش خبرنگار گلستان فردا، شهریار شهریاری اظهار کرد: اکنون برای آسان سازی صادرات کالا از این گمرک، طرح ارزیابی در محل از جمله کارخانه و انبار توسط کارشناسان صورت می‌گیرد.

وی گفت: استفاده ظرفیت موجود در اداره گمرک بندرترکمن از سال ۱۴۰۱ در حوزه صادرات فعال شد که در پنج ماه سال قبل هزار و ۵۰۰ تُن کالا به ارزش یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بوده و در سال جاری هم این رقم از لحاظ وزنی ۷ هزار و ۹۳۲ تُن معادل ۴۳۰ درصد و دلاری ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار معادل ۲۹۲ درصد رشد دارد.

وی خاطرنشان کرد: مقصد صادرات کالا از ابتدای کار چهار کشور شامل افغانستان، ترکمنستان، عراق و قزاقستان بود که امروز به ۱۱ کشور از جمله پاکستان، ترکمنستان، قزاقستان، عراق، قرقیزستان، قطر، رومانی، ارمنستان و ترکیه افزایش یافته است.

شهریاری ادامه داد: برای صادرات کالا از گمرک بندرترکمن که به ۵۰ قلم افزایش یافته، ساعت کاری برداشته شده و ارائه خدمات به تجار به راحتی صورت می‌گیرد.

به گفته وی اکنون تسهیلاتی که این اداره کل در اختیار یک شرکت صادر کننده برای استقرار در گمرک بندرترکمن قرار داده و مشغول ارائه خدمات لازم به تجار صادرکننده است.

وی یادآور شد: این گمرک از طریق شبکه ریلی متصل به متصل به اینچه‌برون و آسیای میانه است و کالاهای صادراتی تجار به کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و روسیه حمل می‌شود.

مدیرکل گمرکات استان گلستان افزود: در این استان پایانه‌های صادراتی کالا گنبدکاووس، اینچه‌برون و گرگان به ترتیب اولویت‌های اول تا سوم تجار برای فعالیت قرار دارد که در پنج ماه نخست امسال ۱۱۴ میلیون دلار کالا از گمرکات استان به مقصد ۲۱ کشور انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۴۴ درصد و ارزش دلاری ۳۳ درصد بیشتر است.

شهریاری افزود: سال قبل ۲۳۵ میلیون دلار کالا از گمرکات استان گلستان انجام شد.

مدیرکل گمرکات استان گلستان گفت: در کنار فعال شدن صادرات از گمرک بندرترکمن، تسهیلات برای سرمایه‌گذاری در واردات کالا از این گمرک برای آن دسته از تجار علاقمند برنامه‌ریزی و در نظر گرفته شده و به زودی عملیاتی می‌شود.

وی ادامه داد: این اداره کل در حوزه وادرات کالا در بندرترکمن، استفاده از انبارهای اختصاصی را برای تجار در نظر گرفته است.

براساس گزارش مسوولان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان، هدفگذاری صادرات کالا از این استان ۵۰۰ میلیون دلار در پایان سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده است.

  18 شهریور 1402
بخش : بندرترکمن / اقتصادی
کد خبر: 69872
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام