«شادبانو»؛ خانه ای برای سلامت مادربزرگ ها

«شادبانو» نام گروه سرودی است که اعضای آن را تعدادی از بانوان پا به سن گذاشته ای تشکیل می دهد که با موسیقی درمانی از درد بیماری های دوران سالمندی کاسته و این روزها انرژی بیشتری دارند.

به گزارش گلستان فردای ایران (گلستان فردا)ی ایران (گلستان فردای ایران (گلستان فردا)) ؛ بار اولی که به دیدن اجرایشان رفتم انتظار یک گروه سرود معمولی از تعدادی از بانوان بازنشسته را داشتم، اما واقعیت چیزی فراتر از تصور من بود زیرا اکنون در هر برنامه های حاضر می شوم پای ثابت افتتاحیه و اختتامیه بخصوص برنامه های چهل سالگی انقلاب هستند.

ماجرا از این جا شروع شد که بانویی با نام «پروانه آژیر» در شهر گرگان اقدام به برگزاری دوره های آموزشی موسیقی ویژه سالمندان می کند، دوره ای تحت عنوان گروه کُر که با استقبال از سوی بانوان رو به رو می شود.

رفته رفته این کلاس ها دوام بیشتری پیدا می کند و از دل این کلاس ها گروهی تشکیل می شود که امروز آن را با عنوان «شادبانو» می شناسند. حالا پیشرفت این گروه به جایی رسیده که به مراسم و جشن های مختلف دعوت می شوند و به اجرای برنامه می پردازند.

نکته قابل توجه این است افراد حاضر در دوره که همگی سالمند هستند بعد از مدتی متوجه می شوند که درد و رنج های دوران سالمندی را فراموش کرده اند، به بیان ساده تر شرکت در این دوره برای بانوان حکم موسیقی درمانی را پیدا می کند و تعداد بسیاری از بانوان که داروهای مربوط بیماری های دیابت، چربی و فشار بالا و حتی افسردگی مصرف می کردند اعلام می کنند در آخرین آزمایشی که داده اند به دستور پزشک باید داروهایشان را قطع کنند و علائم بهبودی در بدن آن ها حاصل شده است.

روزی که برای تهیه گزارش به نزدشان رفتم روزی فراموش نشدنی بود، فضای کلاس به شدت پرهیجان، شاد و پر انرژی بود، انگار نه انگار که این بانوانی که در کلاس سرود حضور دارند دهه های ۶ وهفت زندگی خود را می گذرانند و بیشتر آن ها مادربزرگ هستند. اکثربانوان دوست داشتند در رابطه با پیشرفت هایی که داشتند صحبت کنند و از حال و هوای خوبشان برای مردمی که گزارش را می خوانند تعریف کنند.

یکی ازآن بانوان «مریم فارسی» نام دارد و خود را  متولد سال ۳۳ معرفی می کند، می گوید به شکل اتفاقی با این کلاس ها اشنا شده است و قبل از شرکت در این کلاس ها فردی منزوی، حساس و گوشه گیر بوده است اما بعد از چندین ماه حضور در این گروه سرود حالا حالش به قدری خوب شده که قرص اصلی قند خود را کنار گذاشته است و تبدیل به مادربزرگی شاد برای نوه هایش شده است.

درمان افسردگی با موسیقی درمانی

بانویی دیگر «زهرا گرمابه» نام دارد و ۶۷ ساله است، می گوید چربی خونش بالای ۵۰۰ بوده و از بیماری فشار خون هم رنج می برده و چون بعد از فوت همسر  و ازدواج فرزندانش به تنهایی زندگی می کرده است هر چند وقت یکبار با ۱۱۵ تماس می گرفته تا برای اندازه گیری فشارخون به خانه اش بروند اما حالا دیگر خیلی وقت است که این کار را نکرده است.

گرمابه آرزو می کند تا نهادهای مختلف از آن ها حمایت کنند تا بتوانند به مسیر خود ادامه دهند.

«پروانه کیا» یکی دیگر از بانوان حاضر در گروه است که ۵۴ ساله است، خانم کیا از به دست آوردن روحیه از دست رفته اش و قطع هشت قرصی که در طول روز مصرف می کرده با من صحبت می کند، می گوید: فرزند مریضی در خانه دارم که موجب افسردگی من شده است اما با حضور در گروه سرود دیگر قرصی نخوردم و رابطه ام با تمام اعضای خانواده مخصوصا عروسم خیلی خوب شده است، در واقع تمام انرژی منفی من در این کلاس ها تخلیه می شود و جای آن را انرژی مثبت می گیرد.

 «طیبه حاجی عباسی» یکی دیگر از بانوان متحول شده در این گروه موسیقی است، او طی چند سال گذشته پدر، برادر و خواهر و تعدادی از نزدیکان خود را در حوادث گوناگون از دست داده و یکی از عواملی را که باعث شده با این مصیبت کنار بیاید شرکت در گروه سرود می داند.

وی با اشاره به انتظاری که هر هفته برای شرکت در این کلاس ها دارد، می گوید: هر هفته منتظر هستم تا نوبت برگزاری این کلاس ها برسد و حتی مهمترین کارهایم را لغو می کنم تا بتوانم در کلاس های موسیقی و سرود شرکت کنند.

به گفته کارشناسان امر، اثر موسیقی بر بدن انسان به قدری زیاد است که امروز در جهان جایگاه خاصی برای بهبود و درمان بسیاری از بیماری ها پیدا کرده است. درواقع استفاده از موسیقی به عنوان مکملی برای درمان بیماری ها به زمان ارسطو و افلاطون بازمی گردد و نشان می دهد در آن دوران هم استفاده از اصوات و آهنگ ها برای درمان بیماری های مختلف به کار می رفته است.

نام مشترکی که بر زبان همه این بانوان سالمند نشسته بود و مدام از او تقدیر می شد مربی این گروه سرود «پروانه آژیر» بود؛ فردی که تمام افراد حاضر دراین گروه حال خوب این روزهایشان را مدیون او و وقتی که برایشان صرف می کند می دانند.

آژیر دراین رابطه گفت: در گذشته دوره های مختلف موسیقی را گذرانده ام و به نوعی دانش اموخته این رشته هستم و حدود دو سال به آموزش بانوان در زمینه جرای سرود پرداختم.

وی افزود: بعد از شروع دوره ها رفته رفته سرودهایی که توسط بانوان اجرا می شد مورد توجه دیگر افراد قرار گرفت و روز به روز آمار شرکت کنندگان در کلاس ها بالا رفته است.

ژیر گفت: بعد از مدتی از شروع کلاس ها متوجه شدم موسیقی روی خانم هایی که در گروه کُر هستند تاثیر مثبتی گذاشته است و بیشتر افرادی که در ابتدای ورود به کلاس ها می گفتند منزوی و افسرده بودند تبدیل به زنانی شاد شدند و به گفته خودشان شادی را به خانواده هایشان منتقل کردند.

مادران شاد خانواده ای شاد می سازد

وی ادامه داد: بعد از دیدن اثر موسیقی روی بانوان تصمیم گرفتم این کلاس ها را به شکل گروهی تشکیل دهم که با استقبال بیش از ۶۰ نفری بانوان مواجه شدیم.

آژیر گفت: یکی از مشکلات ما نداشتن مکانی ثابت برای تمرین بوده و در حال حاضر در خانه جوان استان گلستان به تمرینات خود ادامه می دهیم و از این بابت از جناب فوجردی و صادق خسروی تشکر می کنم که این شرایط را فراهم کردند.

وی با اشاره به اهمیت فراهم سازی محیطی شاد برای مادران و زنان جامعه اظهار کرد: ما باید به دنبال ایجاد شادی و نشاط در جامعه برای مادران باشیم چراکه مادران ستون خانواده ها هستند و اگر مادران شاد باشد کل خانواده شاد خواهد بود و اگر خانواده شاد باشد جامعه شاد خواهد بود.

آژیر ادامه داد: در حال گسترش فعالیت های خود هستیم و در انجمن بیماری های مختلف و سرطان هم به دنبال برگزاری کلاس هستیم تا از این طریق بتوانیم شادی را به گروه بیشتری منتقل کنیم.

آژیر در پایان گفت: گروه شادبانو تلاش می کند با شاد سازی خانواده ها جامعه ای شاد و پویا بسازد اما در این راه نیازمند توجه متولیان امور فرهنگی و دستگاه های مربوطه است، اگر دستگاه های فرهنگی کمک کنند و مکانی ثابت در آموزشگاه یا یکی از اماکن فرهنگی برای برقراری کلاس در اختیار این افراد قرار دهند قطعا جامعه مخاطب بزرگتری از این نعمت شادسازی برخوردار می شوند

  1 اسفند 1397
بخش : فرهنگی / موسیقی
کد خبر: 61170
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام