رئیس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آب‌های داخلی گرگان خبر داد؛
رها سازی 2 میلیون بچه ماهی «کپور» و «کلمه» در گلستان

رئیس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آب‌های داخلی گرگان گفت: امسال دو میلیون قطعه بچه ماهی «کلمه» و «کپور» در استان رها سازی شدند که از این تعداد دو هزار قطعه جهت انتخاب بچه ‎ماهی برای مولدسازی نگه‎ داری می‎ شود.
به گزارش خبرنگار گلستان فردای ایران (گلستان فردا)ی ایران (گلستان فردای ایران (گلستان فردا))، عباسعلی آقای مقدم بعد از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران استان از راه اندازی بانک ژن زنده گونه های در حال انقراض خبر داد و گفت: بانک ژن زنده ماهی «کپور» و «کلمه» فعالیت خود را از سال 97 در استان آغاز کرده است.
 وی ماهی «کپور» و «کلمه» را دو ماهی گونه اقتصادی اعلام کرد و افزود: 122 گونه و زیرگونه در دریای خزر وجود دارد که تنها 26 گونه آن اقتصادی هستند و چندین گونه چون خاویار و آزاد ماهیان در معرض انقراض هستند.
رئیس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آب‌های داخلی گرگان حفظ تنوع زیستی را از وظایف مجموعه تحقیقات شیلات دانست و گفت: به همین منظور ساز و کار بانک ژن زنده طراحی شده است. به هر مکانی که بتوانیم مجموعه ماهیان را نگه‎ داری کنیم و نظارت، حفاظت و مدیریت از آن را انجام دهیم بانک ژن زنده گفته می‎ شود.
وی در خصوص ضرورت تشکیل بانک ژن زنده برای گونه های در حال انقراض، یادآور شد: یکی از مشکلات این نوع گونه ها دسترسی و تکثیر آن ها است که گاهی اوقات دسترسی به گونه‎های در حال انقراض غیرممکن می‎شود و دسترسی آسان، همیشگی و مستمر به مولدین گونه‎های هدف یکی از اهداف راه اندازی بانک ژن زنده است.
آقای مقدم اظهار کرد: بانک ژن زنده در ایستگاه تحقیقاتی قره‎سو در همجوار با خلیج گرگان راه اندازی شده که برای این پروژه اعتباری بالغ بر چهار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.
وی یادآور شد: نگهداری مطلوب از ذخایر ژنی آبزیان، جمع آوری نمونه بیولوژکی مختلف، حفاظت از زیستگاه دستیابی به روش تکثیر این گونه ها از وظایف و اهداف بانک ژن زنده است.
وی از صید  70 قطعه کپور دریایی و 50 قطعه کلمه در سال 97 خبر داد و گفت: سازگار سازی و زمستان گذرانی آن ها در ایستگاه تحقیقاتی قره سو انجام شد.
 آقای مقدم اظهار کرد: نتیجه تکثیر کپور در اردیبهشت ‎ماه و کلمه در اسفند ماه سال 97 دو میلیون بچه ماهی کپور و کلمه بود.
وی یادآور شد: بانک ژن زنده کپور استان درصدد است تمام جمعیت‎های کپور سراسر کشور را در آب‎های داخلی و ساحلی جمع آوری و در مرکز تحقیقاتی ایستگاه قره ‌سو نگهداری کنیم که برای فراهم کردن این شرایط نیازمند به دو میلیارد تومان اعتبار در فضای دو هکتاری است.
 رئیس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آب‌های داخلی گرگان خاطرنشان کرد: امسال دو میلیون قطعه بچه ماهی کلمه و کپور  در استان رها سازی شدند که از این تعداد دو هزار قطعه جهت انتخاب بچه ‎ماهی برای مولدسازی در بانک ژن زنده کپور و کلمه نگه‎ داری می‎ شود.

  5 تیر 1398
بخش : اقتصادی
کد خبر: 62385
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام