رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان:
استان گلستان مقام نخست تولید دانه های روغنی و سویا را کسب کرد / بیش از 90 درصد آفات کشاورزی در استان وجود دارد

به گزارش خبرنگار گلستان فردای ایران (گلستان فردا)ی ایران (گلستان فردای ایران (گلستان فردا)) ، ابوالفضل فرجی، ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی معاونتی تحت عنوان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با وجود 57 موسسه و مرکز تحقیقاتی فعالیت می کند که 21 مورد موسسه و مابقی مراکز تحقیقات آموزش کشاورزی است.
 وی با اشاره به اینکه 30 درصد اشتغال مستقیم استان مربوط به کشاورزی است، افزود: 24 درصد تولید ناخالص استان در بخش کشاورزی تولید می شود. استان گلستان دارای 92 نوع محصول زارعی است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: با توجه شرایط اقلیمی متنوع استان بیش از 90 درصد آفات کشاورزی در گلستان وجود دارد و بیش از 30 تن در هکتار خاک های استان فرسایش دارند
وی یادآور شد: اکنون مرکز تحقیقات استان با 210 نفر نیرو و 12 ایستگاه و پایگاه تحقیقاتی آموزشی مشغول فعالیت است.
فرجی با بیان اینکه قدمت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان بیش از 60 سال است که 6 وظیفه اصلی را دنبال می کند، اظهار کرد: نخستین گام پژوهش ‎های  کاربردی برای رفع مشکلات استان است که در سال 200 پروژه تحقیقاتی کاربردی اجرا می شود.
وی افزود: اکنون به جرات می توان گفت کشاورزانی که در حوزه محصولات استراتژیک بذری که کشت می کنند حاصل کار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان است. طی 50 سال گذشته کشاورزان در بهترین شرایط تنها 2 تن عملکرد داشتند اما امروز با بذری که در مرکز تحقیقات استان تولید می شود این رقم به میزان هفت تا هشت تن رسیده است.
 رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: موضوع آموزش یکی از مهمترین موضوعات این مرکز است که چهار وظیفه کلی را بر عهده دارد، اکنون بیش از سه هزار نفر جزو خانواده جهاد کشاورزی هستند که آموزش این افراد بر عهده مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی است.
 وی از برگزاری 10 دوره ملی از ابتدای سال 97 تا کنون خبر داد و اظهار کرد: با توجه به اینکه استان گلستان دارای 200 هزار بهره بردار است آموزش بهره برداران بخش کشاورزی یکی از اصلی ترین نکات به شمار می آید، طبق آمارهای اعلام شده 80 درصد این افراد کم سواد و یا بی سواد هستند که این موضوع باعث می شود تا کار انتقال داشته ها کمی به سختی انجام شود.
فرجی آموزش ‎های فنی‎ و حرفه ‌ای و کار و دانش را از دیگر فعالیت های این مرکز دانست و افزود: امسال 400 دانش آموز در استان از این طرح بهره مند خواهند شد اما با توجه به مصوبه ای که برای مراکز دولتی ممنوع شده است این طرح از سال آینده اجرایی نخواهد شد.
وی انتقال یافته های تحقیاتی را از وظایف این مرکز دانست و یادآور شد: یکی از وظایف اصلی این مرکز در استان حفظ و نگهداری ژن پلاسم است. بیش از چهار هزار لاین و ژن پلاسم گندم در استان وجود دارد.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: یکی دیگر از وظایف این مرکز تولید انبوه است اکنون بیش از 50 هزار تن بذر اصلاح شده در استان نیاز داریم، با توجه به اینکه وظیفه نظارت بر بذر بر عهده این مرکز است با برچسب هایی که بر روی کیسه ها زده می شود کاملا مورد بررسی قرار می گیرند
وی یادآور شد: در استان گلستان 490 گونه گیاه دارویی وجود دارد که 20 مورد در اولویت هستند.
فرجی اظهار کرد: با توجه به قانون ایمنی زیستی که وجود دارد تولید محصولات ترا ریخته ممنوع است اما کار مطالعاتی آن در حال انجام است. اگرچه استاندارد های کشور ها متفاوت است اما در ایران محصولات ترا ریخته تولید نمی شود.
وی افزود: با توجه به اینکه در زمینه بذرهای هیبرید هنوز به دانش کافی دست نیافتیم اما در زمینه بذر های op کاملا آزاد هستیم.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: یکی از برنامه های تحقیقاتی این است بتوانیم ارقامی را تولید کنیم که نسبت به آفات و بیماری های کشاورزی مقاوم باشند.
وی  با بیان اینکه خودکفایی کشور در زمینه تولید دانه های روغنی بسیار پایین است، یادآور شد: به دلایل موضوعات فنی در زمینه تولید دانه های روغنی 85 تا 90 درصد کشور وابسته به خارج است.
وی با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد کل دانه های روغنی کشور در گلستان تولید می شود، افزود: طبق آمارهای اعلام شده استان گلستان در بین 31 استان کشور به لحاظ تولید دانه های روغنی و سویا توانسته مقام نخست را کسب کند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با بیان اینکه نظارت بر بذر از دیگر وظایف مرکز تحقیقات کشاورزی استان گلستان است، گفت: حمایت فنی از خانواده جهاد کشاورزی بزرگترین موضوعی است که ما در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان دنبال کردیم.

  1 اسفند 1397
بخش : اقتصادی
کد خبر: 61171
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام