گلستان فردای ایران (گلستان فردا)ی ایران (گلستان فردای ایران (گلستان فردا)) بررسی می کند؛
نقش کم رنگ مدیر کل امور زنان استانداری گلستان در بحران سیل/ زنان سیل زده قربانی کم توجهی

گرگان- آی سودا حقی:بی شک سیل و زلزله وحشتناک ترین رخداد های طبیعی هستند که به غیر از عوامل طبیعی، عوامل انسانی از جمله سوء مدیریت ها در بخش های مختلف در بروز این بحران ها بی تاثیر نبوده و نیست.

 جدا از تاثیری که این رخدادها بر اقتصاد زندگی مردم می گذارد، اما در این بین شاید بتوان گفت که زنان و دختران یکی از آسیب پذیر ترین بخش جامعه در این حوادث هستند.

در سیل اخیری که در برخی شهرهای گلستان از جمله گنبد، آق قلا، بندر ترکمن، گمیشان و روستاهای این شهرستانها اتفاق افتاد، به جرات می توان گفت که کمتر توجهی به رفع نیازهای زنان و بخصوص نیازهای بهداشتی آنان شده است.

مساله ای که امروز در بسیاری از کشور ها که چنین بحران هایی در آن ها اتفاق می افتد، به عنوان اولویت اول رسیدگی مسئولان شناخته شده و در ایران به رغم برگزاری کارگاه های مختلف برای زنان شاغل در بخش امور بانوان استانداری ها و فرمانداری ها در طول سال، اما به شدت مورد کم توجهی قرار می گیرد.

تحقیقات نشان می دهد که زنان پس از بروز چنین بحران هایی در معرض آسیب های بیشتری نسبت به مردان قرار می گیرند و نیازمند توجه بیشتری هستند. این مساله تا به آنجا از اهمیت ویژه ای برخودار است که به دلیل تابو بودن اعلام برخی خواسته ها توسط زنان و دختران، آن ها  درخواست برخی اقلام مورد نیازشان از جمله "ست های بهداشتی" را خجالت آور می دانند و در بسیاری مواقع دیده شده که شرایط را به طرز بسیار نامساعدی تحمل می کنند.

مساله اصلی که بسیاری از مدیران در مواقع بحران های طبیعی به آن کم توجه یا بی توجه هستند این است که: فیزیولوژی زنان در شرایط بحرانی و در فقدان توجه کافی به نیازهای آن‌ها می‌تواند خطرساز یا دست‌کم دردساز باشد. برخی زنان در اثر شوک و استرس شدید به لحاظ هورمونی دچار مشکل می شوند که حتی ممکن است تحمل شرایط موجود را برای آنان بسیار سخت کند و از سوی دیگر اگر زنی شیرده باشد، ممکن است در این شرایط شیرش به اصطلاح خشک شود و امکان شیردهی به فرزند خود را نداشته باشد که خود بر شدت استرس او می‌افزاید. زنان باردار ممکن است دچار سقط یا خونریزی شوند و در مجموع در این شرایط، امکان ابتلا به عفونت‌های مختلف در زنان را بیشتر می کند.

 

 

این مساله به وضوح در سیل اخیر گلستان و در کمپ های استقرار و رساندن کمک ها به زنان سیل زده دیده شد، به طوری که پس از بحران سیل و گذشت چند روز از خدمات رسانی، تعداد زیادی از بانوان نسبت به کمبود ست های بهداشتی، حمام و سرویس های بهداشتی به عوامل هلال احمر و مدیران مسئولی که برای بازدید به کمپ های استقرار مراجعه می کردند، معترض شدند و پس از آن بود که مسئولان تصمیم گرفتند برای رفع این مشکل اقدامی انجام دهند.

در این بین اما جای خالی مدیریت کل اموز زنان و خانواده استانداری گلستان سوال برانگیز است.  مدیریتی که کم  رنگ بودن آن در بحران سیل و رسیدگی به مسائل مهم زنان و خواسته های آنان در خبرها هم به وضوح مشاهده می شود.

برگزاری چند جلسه و کارگاه تنها اخباری است که بر روی سایت استانداری گلستان از عملکرد چند روزه این مدیریت گذاشته شده است بدون اعلام خبری هایی مبنی بر پیگیری مطالبات زنان سیل زده گلستانی و چکونگی رفع نیازهای آنان.

نکته اصلی اینجا است که آیا این موضوع به واقع جزیی از دستور کار جلسات دفتر امور بانوان استانداری بوده است؟

این در حالی است که در پی وقوع سیل در برخی شهرهای ایران، طیبه سیاوشی، نماینده مجلس، روز ششم فروردین‌ماه در یک توییت نوشت که " با تلاش‌های مشاور امور زنان وزارت کشور، حضور مدیرکل و مشاور امور زنان استاندار در ستاد بحران استانی الزامی شده است."

انتشار این توئیت نشان می دهد که رسیدگی به مسائل زنان جزو اولویت های رسیدگی به سیل زدگان بوده است که مدیران کل دفاتر زنان استانداری ها را مکلف به حضور در همه جلسات ستاد بحران ها کرده است.

این کم توجهی در حالی رخ داده است که سال گذشته و در مدیریت قبلی این اداره کل، کارگاهی برای تمامی زنان شاغل در فرمانداری های استان که به نوعی در بخش امور بانوان این دستگاه مشغول به فعالیت هستند گذاشته شد که موضوع آن بررسی و رسیدگی به نیازهای اولیه زنان از جمله مسائل بهداشتی آنان در بحران های همچون سیل و زلزله مورد بررسی قرار گرفت.

مدرسان حاضر در آن کارگاه مسائل بسیار مهمی را درحوزه زنان برای شرکت کنندگان به نمایش درآورند و توضیحات کاملی جهت رسیدگی  و مهم بودن این مساله به زنان حاضر در این کارگاه ارائه کردند.

امید بود تا برگزاری این کارگاه راهگشایی باشد برای برداشته شدن تابوی رفع نیازهای بهداشتی زنان آسیب دیده از این دست بحران ها، که کم توجهی به نیازهای این زنان در بحران سیل اخیر و بی خانمان شدن 20 روزه آنان، نشان از آن دارد که گویی شرکت در این کارگاه ها یا برای افزایش حقوق و کسب مدرک بوده و یا اجباری برای کارمندان زن در فرمانداری ها.

حالا باید علاوه بر مدیر کل امور زنان و خانواده استاندری، فرمانداری های استان هم از سوی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان به چالش کشیده شوند، که به واقع حضور آنان در این کارگاه به چه منظور بوده است  و چرا برنامه ای برای رسیدگی به امور زنان سیل زده در دستور کار قرار ندادند.

 

 

 

 

  24 فروردین 1398
بخش : سلامت
کد خبر: 61711
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام