رییس شورای مشارکت های زنان مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی:
طرح «نذر خون، خیر مکرر» در گلستان اجرایی می شود

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، آرزو حیدریان، رییس شورای مشارکت های زنان مجمع خیرین سلامت استان خراسان رضوی که این روزها در استان گلستان و شهرستان آق قلا برای اجرای طرح های مختلف در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و زنان آسیب دیده در سیل آق قلا حضور دارد، در دیدار با تحریریه ساجدخبر به بیان بخشی از طرح های شورای مشارکت های زنان مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی پرداخت که در شهرستان آق قلا هم قرار بر اجرایی شدن آن است.
حیدریان در توضیح طرح اجتماعی « طرح نذر خون، خیر مکرر» اظهار کرد:  مشارکت بانوان در بحث اهدای خون  در همه جای دنیا پنجاه-پنجاه یعنی برابر با آقایان هست اما در کشور ما 6 درصد افراد اهدا کننده خون بانوان و 94 درصد آقایان هستند.
وی افزود: از سال گذشته برنامه ریزی انجام شده تا در حوزه آگاهی سازی و فرهنگ سازی ویژه بانوان با کمک (اداره کا ورزش و جوانان، اداره کل بانوان و امور خانواده استانداری و دانشگاه ها) در همایش ها و برنامه های مختلف برنامه های سلامت محور همواره در حد 5 دقیقه به این موضوع پرداخته شود که چقدر خوب است که خانم ها در این امر مهم مشارکت داشته باشند.
حیدریان گفت: بانوان ما از 50 درصد بیشتر فراورده های خونی به دلیل بیماری هایی که با عمل های جراحی همراه است و یا زایمان و سزارین و ...، اما مشارکتشان در بحث اهدای خون با این تفکر نادرست که برایشان مشکلات ایجاد می شود.

وی گفت: ما تلاش می کنیم این فرهنگ سازی را انجام می دهیم تا مشارکت حداکثری بانوان را در این زمینه داشته باشیم، خوشبختانه اجرایی شدن این طرح در خراسان رضوی با استقبال خوب مواجه شده و همچنان استقبال رو به افزایش هست.
حیدریان ادامه داد: با استقبال بانوان از این طرح تاسیس اولین مرکز اهدای خون بانوان در کشور موافقتش اخذ شده و انشالله به زودی شاهد این هستیم که توسط شورای مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی اجرایی شود.
وی ادامه داد: یک هفته قبل از عید سعید قربان نشستی با رئیس انتقال خون کشور در خراسان رضوی داشتیو خواهش کردیم با توجه به استقبالی که در این زمان در بین ترکمنان برای اهدای خون می شود فعالیت سازمان انتقال خون بیشتر باشد که همینگونه هم بود و استقبال خوبی هم صورت گرفت.
حیدریان اظهار کرد: از بانویی که خون اهدا می کنند ابتدا آزمایشاتی اخذ می شود و در صورتی که کمبود اهن نداشته باشند می توانند خون دهند اما اگر مشکل داشتند در حوزه پایش سلامت شرکت می کنند.

  13 شهریور 1398
بخش : خبرها / جامعه
کد خبر: 62717
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام