اینستاگرام مسدود نمی شود/کاربران باید احساس امنیت کنند

مدیر کل فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: بر خلاف شایعات ایجاد شده، فضای اینستاگرام قرار نیست مسدود شود و طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی برای احساس امنیت کاربران است.

به گزارش گلستان فردا، دکتر صادق ستاری فرد، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، فعالان فضای مجازی و دانشجویان اظهار کرد: تصوری که بسیاری از مردم از طرح حمایت از قانون فضای مجازی دارند با آنچه که در حال بررسی است متفاوت است و این طرح فقط در رابطه با حفظ اطلاعات کاربران و دیگر قوانین که به نفع مردم و کسبو کارها است در حال بررسی است.

وی افزود: یکی از مواردی که با جدید در این طرح در حال پیگیری است این است که دولت و دستگاه های دولتی به هیچ عنوان حق ارائه پلتفرم و نرم افزار برای استاده کاربران ندارد و فقط نقش تسهیل گری باید داشته باشد.

وی اضافه کرد: با توجه به ابعاد پیچیده طرح باید در مرکز پژوهش‌های مجلس مورد رسیدگی و کارگروه مشترکی از بخش دولتی، ذی نفعان و بخش خصوصی شکل بگیرد و یک ماه بررسی شده و نتایج در اختیار مجلس قرار گیرد.

مدیر کل فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: بعد از بررسی، طرح گذشته مجلس، بایگانی شد و مطالعات تطبیقی جهانی و نیازهای داخلی را بررسی کردیم و به این جمع بندی رسیدیم که در دو حوزه حقوق کاربران و حقوق خدمات پایه نیاز به قانون داریم.

وی عنوان کرد: ما در کشور مرکز ملی فضای مجازی داریم اما مصوبات آنها قابلیت اجرایی ندارد لذا به این طرح نیاز داشتیم.

ستاری فرد افزود: در ۱۱۳ کشور جهان این قانون وجود داشته ولی جمهوری اسلامی در حوزه حریم خصوصی قانونی ندارد، چرا باید این اطلاعات و داده‌های ما در اختیار دیگران قرار بگیرد؟ چرا نباید مردم در فضای مجازی احساس امنیت کنند؟

وی با بیان اینکه باید فضا رقابتی و نه انحصاری باشد، اضافه کرد: هیچ ضابطه‌ای در کشور وجود نداشت و این چالش جدی بود.

ستاری فرد تاکید کرد:  این طرح مبتنی بر ماده ۱۳۱ و ۱۳۳ قانون آئین نامه داخلی و در راستای حمایت از کاربران فضای مجازی است و در آن برای صاحب پلتفرم و مسئولان مسئولیت ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: ما در این طرح شنود، ضبط و فاش اطلاعات، استراق سمع، تجسس و غیره را ممنوع کردیم.

ستاری فرد گفت: حقوق، مسکن و شغل از این طرح مصون بوده و نباید در این طرح خللی ایجاد شود.

طبق گفته وی برخلاف آنچه در فضای مجازی مطرح شده، اینستاگرام طبق تبصره ذیل ماده هشت مسدود نمی‌شود اما ممکن است اینستاگرام و یا دیگر پلتفرم ها ما را فیلترکنند، لذا به این قانون نیاز داریم.

ستاری فرد گفت: ما با بررسی این طرح به دنبال حفظ حقوق و اطلاعات کاربران در فضای مجازی هستیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مفاد این طرح دسترسی آسان و راحت مردم به خدمات فضای مجازی و اینترنت است.

ستاری فرد با بیان اینکه حق دسترسی آزاد جزو حقوقی است که در کشور ا اجرایی نمی شود، اظهار کرد: کودکان ما در حال حاضر دارای فضایی سالم برای استفاده از فضای مجازی نیستند و باید راهکاری ارائه شود تا آنها نیز با اجرای آن به راحتی و بدون دغدغه خانواده ها به فضای مجازی دسترسی داشته باشند.

  12 مرداد 1400
بخش : خبرها / مجلس / فناوري و اطلاعات
کد خبر: 64622
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام