مدیر جهاد کشاورزی گالیکش:
تکمیل دهکده گیاهان دارویی به ۵۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش گفت: تکمیل زیرساخت‌های دهکده گیاهان دارویی در روستای "بش اویلی" این شهرستان به ۵۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و در نهایت بعد از آماده سازی برای انجام کارهای مطالعاتی و اجرایی تحویل جهاد دانشگاهی استان می‌شود.

به گزارش گلستان فردا، برات‌ آشور فارسیانی اظهار کرد: تاکنون ۵۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات سازمان جهاد کشاورزی استان برای این دهکده دارویی هزینه شده است.

وی مساحت کلی پیش بینی شده برای دهکده گیاهان دارویی گالیکش را ۱۴ هکتار اعلام و اضافه کرد: حدود ۹ هکتار زمین از عرصه‌های منابع ملی برای اجرای این پروژه در سه بخش گلخانه، مزارع نمونه و سایت بوم‌گردی به جهاد کشاورزی واگذار شد.

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش افزود: تاکنون عملیات دیوارکشی و فنس کشی دور زمین و خیابان کشی محوطه دسترسی به گلخانه‌ها و مزارع نمونه و نصب برخی از تاسیسات با ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در زمینی به مساحت ۵.۵ هکتار انجام شده است.

آشور فارسیانی ادامه داد: بستر برای ایجاد پنج واحد گلخانه با مساحت‌های متفاوت بسته به جای آن از هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۹۰۰ متر مربع آماده است و یک واحد گلخانه توسط جهاد دانشگاهی استان برای کارهای مطالعاتی و تولید قلمه نشا گیاهان دارویی در این مجموعه احداث شد.

وی افزود: در این گلخانه ۶ میلیون نهال گیاهان دارویی تولید و تاکنون حدود چهار میلیون نهال آن به صورت کشت قراردادی در اختیار کشاورزان خرده مالک دارای اراضی شیب‌دار کم بازده استان قرار گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش کشت گیاهان دارویی را منبع فوق العاده‌ای در تامین اقتصاد خانواده‌های منطقه دانست و اظهارداشت: قرار است با خریداری تجهیزات لازم دهکده گیاهان دارویی شهرستان به قطب عصاره گیری شرق استان تبدیل شود.

آشور فارسانی افزود: علاوه بر گلخانه، ۲۴ مزرعه نمونه برای کشت آزمایشی گیاهان دارویی مانند به‌لیمو، اسطوخودوس و نعنا فلفلی در قطعات ۲۰۰ متری پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: تاکنون کار کشت آزمایشی گیاهان دارویی در پنج مزرعه آغاز شده و ۱۹ مزرعه دیگر در حال آماده‌سازی برای کشت هستند.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی گالیکش، از محل اعتبارات سال گذشته ۳۰ میلیارد ریال برای حفر یک حلقه چاه آب به عمق ۱۵۰ متر و نصب تجهیزات آن تخصیص یافت.

وی افزود: طرح و نقشه سه هکتار زمین در جوار گلخانه‌ها برای واگذاری به بخش خصوصی با هدف راه اندازی سایت بوم‌گردی آماده است.ش

  17 فروردین 1401
بخش : گالیکش / اقتصادی
کد خبر: 66653
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام