نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی:
تلاش برای رسیدن به زندگی مسالمت‌آمیز از مهم ترین تاکیدات مختومقلی بود

  نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش برای رسیدن به زندگی مسالمت‌آمیز همراه با وحدت و همدلی با تکیه بر معارف دینی و اخلاقی برگرفته از آیات الهی و احادیث از مهمترین تاکیدات این عارف فرهیخته در اشعارش است.

به گزارش خبرنگار گلستان فردا، امانقلیچ شادمهر امروز در همایش بزرگداشت دویست و نودمین سالروز تولد مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی ایرانی ترکمن که حضور سفیر ترکمنستان در ایران و برخی مسوولان و فعالان فرهنگی گلستان اظهارکرد: توجه به هویت ملی، ایرانی و اسلامی سبب شده تا مختومقلی فراغی سرآمد دیگر شاعران ترکمن شود ضمن اینکه تشبیه این شاعر به حافظ، سعدی و فردوسی او را بزرگ نکرده بلکه اشعار خود این شاعر است که او را بزرگ و ماندگار کرد.

وی با اشاره به وضعیت نابسامان دوران زندگی مختومقلی فراغی و هرج و مرج اجتماعی و مشکلات اقتصادی، بیان داشت: هر انسانی با خواندن اشعار مختومقلی فراغی به نیکی در می‌یابد که تاکید این عارف فرهیخته بر اتحاد و همبستگی و فریاد دادخواهی مظلومان بوده است.

شادمهر بابیان اینکه اشعار مختومقلی فراغی سراسر پند و اندرز و برگرفته از قرآن و حدیث است، تصریح کرد: تجربه و تاریخ نشان داده، آثاری که در آن به قرآن و حدیث تمسک جسته شود، ماندگار خواهد بود.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: سبک دیگری که مختومقلی را نسبت به دیگر شاعران قوم ترکمن بلندآوازه کرد تبدیل هویت قومی به هویت ملی است که همین ویژگی سبب شده مراسم‌های بزرگداشت این شاعر شهیر در ایران، ترکمنستان، ترکیه، برخی کشورهای اروپایی و حتی پاکستان برگزار شود.

شادمهر اضافه کرد: اشعار مختومقلی در پند و اندرز به اشعار سعدی، به لحاظ چاشنی "درد" به عطار نیشابوری و در عرفان به اشعار مولوی و سنایی نزدیک است.

وی افزود: وجه بیشتر به مختومقلی در مقایسه با دیگر مفاخر و شاعران قوم ترکمن بخاطر ویژگی‌های خاص شخصیتی و ادبی این شاعر بزرگ است.

شادمهر افزود: مختومقلی فراغی در سه سبک "ادبی، شخصی و دوره‌ای" سرآمد دیگر شاعران ترکمن شده و با نوآوری‌ در اشعار سبب شد سرآمد افزون بر ۲۰۰ شاعر این قوم از جمله ۷۰ تا ۸۰ شاعر کلاسیک ترکمن باشد.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی و ادبی مختومقلی فراغی شاعر و عارف شهیر ایرانی ترکمن گفت: آنچه سبب وجه تمایز و سرآمدی این شاعر نسبت به دیگر شاعران قوم ترکمن شده، تلاش وی برای تبدیل هویت قومی به هویت ملی است.

  27 اردیبهشت 1402
بخش : کلاله / جامعه
کد خبر: 69291
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام