فرماندار مینودشت:
زراعت توتون ۶ هزار شغل پایدار در مینودشت ایجاد کرد

فرماندار مینودشت درشرق گلستان گفت: زراعت توتون در این شهرستان که از مناطق مستعد کشت این محصول در کشور به شمار می‌رود افزون بر ۶ هزار شغل پایدار برای اهالی ۱۱ روستای مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای مینودشت ایجاد کرد

به گزارش گلستان فردا، محمدتقی قزل‌سفلی اظهار کرد: درسال زراعی جاری ۶۸۵ بهره‌بردار از اهالی ۱۱ روستای مناطق کوهستانی این شهرستان در ۲ بخش مرکزی و کوهسارات از جمله "تاشته، پلنگر، توسکاچال، صفی آباد، درجن، برنجوین، اسفرانجان و دوزین" اقدام به کشت این محصول کردند.

وی بابیان اینکه برداشت محصول توتون در مینودشت هر ساله از نیمه دوم آبان آغاز و با پنج مرحله برداشت (برگ چینی) تا پایان بهمن ادامه دارد پیش‌بینی کرد از سطح تقریبی ۵۶۰ هکتار مزارع زیر کشت توتون مینودشت، ۶۰۰ تن محصول خشک برداشت شود. 

 قزل سفلی اضافه کرد: با توجه به ماهیت زراعت توتون، مراحل سه گانه "کاشت، داشت، برداشت و خشک کردن" محصول و قبل از آن نیز مرحله بذرپاشی در خزانه، آماده سازی زمین و انتقال نهال، جملگی به صورت خانوادگی در مینودشت انجام می‌شود و در طول سال اعضای خانواده به این زراعت مشغول هستند.

فرماندار مینودشت همچنین با اشاره به بسته حمایتی دولت و شرکت دخانیات برای کشاورزان توتون کار، گفت: افزایش چهار برابری مساعدت کشت و نیز ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت خرید تضمینی محصول نسبت به سال زراعی قبل، احیای پرداخت تسهیلات بدون کارمزد تا سقف ۷۰ میلیون تومان، افزایش پاداش خرید محصول، اعطای بودجه خرید نهاده‌های کشاورزی، احیای خانه‌های مروج در روستاها، آموزش و همیاری در عرصه کشت و ارتباط هدفمند، نظارت مستمر مهندسان ترویجی در مراحل کشت، داشت و برداشت و عمل آوری توتون، پرداخت مساعده کشت تا سقف ۲۱ میلیون تومان به ازای هر هکتار به توتون کاران طرف قرارداد بخشی از این بسته حمایتی بود.

وی ادامه داد: امسال شرکت دخانیات برای ارتقای سطح کمی و کیفی توتون، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش درآمد زارعین، توجه و توسعه مکانیزاسیون در کشت این محصول را مورد توجه قرار داد و در این ارتباط اقدام به حمایت مالی از توتون‌کاران با پرداخت انواع تسهیلات بانکی نمود.

قزل سفلی، توجه به زراعت توتون و سهم بالای آن در ایجاد اشتغال پایدار و درآمد مطلوب برای کشاورزان در مینودشت را مهم دانست و بیان داشت: توسعه سطح زیرکشت این محصول می‌تواند در تحقق رشد هشت درصدی اقتصادی و اشتغال پایدار در شهرستان بسیار موثر باشد.

در همین پیوند رییس اداره دخانیات مینودشت نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: درسال زراعی جاری درحوزه فعالیت این اداره ۴۵۰ هکتار به کشت توتون رفته که پیش بینی می‌شود به طور میانگین از هر هکتار حداقل یک تُن محصول برگ خشک برداشت شود.

مسلم تمرتاش افزود: امسال قیمت تضمینی خرید هر کیلوگرم برگ توتون خشک با ۶۵ درصد افزایش ننسبت به سال قبل و براساس ۱۰ درجه کیفیت محصول از ۱۱ تا ۱۲۰ هزار تومان خریداری می‌شود ضمن اینکه ۲ پاداش برای توتون کاران درنظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: به کشاورزانی که از هر هکتار ۸۰۰ کیلوگرم برگ خشک توتون تحویل دهند بابت هر کیلوگرم ۴ هزار تومان و درصورتی که بیش از ۹۰۰ کیلوگرم تحویل دهند هر کیلوگرم ۵ هزار تومان بیشتر از قیمت تضمینی دریافت خواهند کرد.

تمرتاش ادامه داد: همچنین با نظر ارزیاب خرید در صورت بالا بودن کیفیت محصول تولیدی، معادل یک دهم قیمت خرید تضمینی نیز به توتون کاران پرداخت می‌شود.

 

  28 آبان 1401
بخش : مینودشت / اقتصادی
کد خبر: 68092
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام