مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان:
اجرای طرح های آبخیرداری ضرورتی انکار ناپذیر است

Image result for ‫ابوطالب قزلسفلو‬‎

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیرداری گلستان اجراي طرح های آبخیزداری را به دليل سيل خيز بودن گلستان و حجم بالاي خسارات وارده به مردم بويژه كشاورزان استان داراي اهميت مضاعف عنوان کرد و گفت: اجرای طرح های آبخیرداری ضرورتی انکار ناپذیر است.

ابوطالب قزلسفلو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری گلستان فردای ایران (گلستان فردا)ی ایران (گلستان فردای ایران (گلستان فردا))ی ایران، با بیان اینکه اثرات خشكسالي و كمبود منابع آبي استان را با اجراي طرح هاي آبخيزداري  می توان جبران كرد، گفت: گلستان دارای 2 میلیون و 50 هزار هكتار مراتع است كه از این مقدار یك میلیون و 700 هزار هكتار نیاز به عملیات آبخیزداری دارد و منابع طبیعی مطالعات فاز یك برای اجرای طرح های مختلف را بطور كامل انجام داده و مطالعات فاز 2 در حال اجراست.

وی افزود:  تاكنون طرح های آبخیزداری به مساحت 530 هزار هكتار اجرا شده است و  145 بند خاكی، 420 سازه سنگ ملاتی و بتنی، 1200 سازه گابیونی (فیلتر كننده جریان)، 46 مورد سازه سرشاخگی و كنترل كننده جریان های واریزی اجرا شده است.

قزلسفلو ادامه داد: در 10 سال اخیر 679 میلیارد ریال از منابع ملی و استانی صرف اجرای طرح های آبخیزداری در این استان شده است.

وی  از تصویب ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای فعالیت‌های آبخیزداری استان در سالجاری خبر داد و گفت: این رقم بیش از ۲.۵ برابر نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

 

این مدیر گلستانی تصریح کرد: اجرای 45 سازه سرشاخه گیر، اجرای دو هزار هکتار تراس بندی یا پلکانی کردن اراضی شیبدار، 16 هزار هکتار جنگل کاری و نهال کاری درختان مثمر و 15 هزار هکتار اصلاح و احیای مراتع از دیگر اقدامات آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی گلستان در 10 سال گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه بارش های رگباری و شدید یکی از دلایل تغییر اقلیم می باشد، اضافه کرد: با این حال اجرای طرح های آبخیزداری تا 75 میلیون متر مکعب از سیلاب گلستان را مدیریت کرد.

قزلسفلو ادامه داد: با رایزنی های صورت گرفته درخصوص اعتبارات مورد نیاز حوزه آبخیزداری منابع طبیعی گلستان، تاکنون اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی از محل صندوق توسعه ملی و ۱۵۰ میلیارد ریالی از محل منابع استانی برای انجام فعالیت های مختلف در حوزه آبخیزداری استان به تصویب رسیده است که در مقایسه با بودجه ۱۷۲ میلیارد ریالی سال گذشته از رشد قابل توجه و بیش از  ۲.۵ برابری برخوردار است.

مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان افزود: از اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریالی مصوب شده برای فعالیت های آبخیزداری، ۱۲۷ میلیارد ریال آن تاکنون محقق شده و فعالیت های مورد نظر در این بخش آبحیزداری از قبیل جنگل کاری، اصلاح مراتع، کاداستر و فعالیت های ترویجی و آموزشی در نقاط مختلف استان گلستان انجام می‌شود.

به گفته وی، باران هایی كه از اواخر اسفند سال 97 شروع شد، تمامی سطح گلستان را در برگرفت بطوری كه همزمان از علی آباد، خراسان شمالی، ارتفاعات گلیداغ، جنگل گلستان، دهانه محمد آباد، زرین گل، رامیان و خوش ییلاق آب باران سرازیر شده و به سرچشمه های گرگان رود پیوست و كلیه رودخانه های استان در روز 28 اسفند پر آب بود و سرانجام در روز اول فروردین به آق قلا رسید.

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان درباره می گوید: اگر طرح های آبخیزداری را كه طی سال های اخیر در استان اجرا شد، نداشتیم وسعت تخریب ها در سیل اخیر در حد فاجعه ملی افزایش می یافت و اگرچه تلفات و خسارات سنگین بود ولی می توانست بیشتر باشد.

قزل سفلو ابراز اميدواري كرد كه با افزايش اعتبارات اين حوزه و تخصيص بهنگام شاهد اجراي به موقع طرح هاي آبخيزداري و آبخوانداري باشيم.

وی با تاكيد بر ضرورت بيش از پيش اجراي طرحهاي آبخيز داري و آبخوانداري در اين استان گفت: تنها از اين طريق مي توان حجم تخريب و خسارات وارده سيل را در سطح منطقه كاهش داد.

آبخیزداری به مجموعه ای از فعالیت های بیولوژیکی، بیومکانیکی، مکانیکی و برخی از رفتارهای مدیریتی در بخش مرتعداری و بیابان زدایی گفته می شود. از جمله عملیات مکانیکی می توان به اصلاح شیب آبراهه ها از طریق احداث بندها و سدها، تراس بندی و بانکت سازی، دیواره سازی برای حفاظت کناره های بستر رودخانه و… اشاره کرد. کاشت گونه های گیاهی مناسب، کشت نواری، کشت درختان با هدف جلوگیری از فرسایش خاک، جنگل کاری و… از جمله اقدامات بیولوژیکی در طرح های آبخیزداری محسوب می شود. مقابله با گسترش بیابان، توسعه مراتع بذر کاشت، مدیریت ترکیب گیاهان مرتعی و… از اقداماتی دیگری است که در طرح های آبخیزداری مورد توجه قرار می گیرد. به گفته کارشناسان این حوزه، به ازای هر هکتار اجرای عملیات آبخیزداری می توان بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از حجم آب نگهداری شده و ذخیره ای در سفره های زیرزمینی را افزایش داد.

 

  22 مرداد 1398
بخش : جامعه / محیط زیست
کد خبر: 62606
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام