تیشه به ریشه «جهان نما» نزنید
به نام «طرح هادی» به کام چه کسی؟/اصرار مسئولان کردکوی برای برق کشی به جهان نما برای چیست؟

 

پایگاه خبری تحلیلی ساجد خبر-مونا محمد قاسمی: روستایی با آسمانی آبی تر از آبی، هوایی خوش و دلنشین با مه های گاه و بیگاه صبحگاهی، وجود خانه های ییلاقی با سقف های شیروانی رنگارنگ در پهنه دشتی وسیع به وسعت جهان خیال، وجود گونه‌های گیاهی بکر انبوه با حجم عظیمی از اکسیژن خالص و نوای گوشنواز بع بع گوسفندانی که به چرا مشغولند،  توصیفی کوتاه از دهکده ییلاقی جهان نمای‌گلستان است که هربیننده ای را به یاد کارت پستال های خارجی می اندازد.


آنچه در رابطه با جهان نما در چند سطر بالا گفته شد ممکن است روزی به خاطره ها تبدیل شود چراکه مسئولان گلستانی عزم خود را جزم کرده اند تا با برق کشی به این منطقه راه را برای ساخت و سازهای بیشتر دراین دهکده ییلاقی و سودجویان باز کنند. به بیان دیگر همان بلایی که بر سر روستای زیارت خوش آب و هوا آمد این بار بر سر جهان نما بیاید و این روستا تبدیل به شهرکی آپارتمان نشین شود.


گرچه فرماندار کردکوی و مسئولان این شهرستان هدف خود را از برق کشی در این منطقه اجرای طرح هادی در این روستا عنوان می کنند اما این سوال مطرح می شود که روستایی که تنها سه الی چهار ماه در طول سال مورد استفاده گردشگران و ساکنان آن منطقه قرار می گیرد و در فصل پاییز و زمستان خالی از سکنه بوده برق کشی چه توجیهی دارد؟ در حال حاضر روستای جهان نما فاقد برق، گاز، تلفن و آب لوله کشی مناسب است و اگر برق کشی به این روستا انجام شود بخشی از محیط زیست بکر این منطقه دست خوش تخریب می شود، در واقع با ورود برق این روستا رفته رفته بهانه های جدیدی برای جاده سازی، نصب دکل های مخابراتی، گازرسانی و ... هم پیدا می شود و فراهم کردن زیرساخت و  بستر رفاه در این روستا  و همچنین طمع بهره مندی از آب و هوای مطبوع در آن پای سودجویان را به منطقه باز می کند.


گرچه ابراهیم قدمنان، فرماندار کردکوی از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه خبر می دهد اما چه ضمانتی وجود دارد از این ساخت و سازها جلوگیری شود؟


برخی از مردم محلی و کارشناسان معتقدند پای نفع شخصی برخی از مسئولان در برق کشی به جهان نما نهفته است در غیر این صورت منطقه صعب العبوری که تنها در چند ماه از سال قابل رفت و آمد است و سکنه ای ندارد چه نیازی به برق کشی دارد؟

محمدرضا کنعانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با ابراز مخالفت محیط زیست گلستان برای برق کشی در این رابطه گفت: با پیگیری‌های انجام شده نقشه اراضی ملی و مستثنیات جهان نما را از منابع طبیعی سمنان و گلستان تحویل گرفتیم اما هیچ کدام کاداستر شده (مرزبندی مشخص) نیست در نتیجه نمی توانیم موقعیت دقیق و تفکیک اراضی ملی یا مستثنیات را مشخص کنیم.


وی با تاکید بر اینکه محیط زیست مخالف برق رسانی به محدوده جهان نماست، افزود: با توجه به وضعیتی که برای روستای زیارت گرگان اتفاق افتاده است اجازه نمی دهیم جهان نما به زیارتی دیگر تبدیل شود و پیشنهاد می کنیم از پنل های خورشیدی و بادی که ارزان تر و پاک تر از سایر انرژی هاست برای برق این منطقه استفاده شود.


واضح و مبرهن است با شروع برق کشی در این منطقه تخریب جنگل ها که ذخیره گاهی بکر از انواع مختلف درختان و گیاهان را در دل خود جای داده است تیشه بر ریشه اصالت منطقه زده می شود و همین امر گام نخست بهره برداری از جنگل ها و زیستگاه حیات وحش را به دنبال دارد.


از طرفی با نگاهی به روستاهای کوهستانی همین منطقه که برق کشی در آن ها انجام شده است متوجه عبث و بیهوده بودن این کار می شویم.


ناگفته نماند مردادماه امسال بود که با دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر بررسی وضعیت زمین خواری و ساخت و سازهای نامناسب دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی‌ به گلستان آمد و بازدیدی از روستاهایی همچون زیارت داشت. حال با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر جلوگیری از این موضوع و وجود روش های کم خطر و پاک تری به عنوان پنل های خورشیدی برای تامین برق منطقه انتظار می رود استاندار گلستان، فرماندار کردکوی و سایر مسئولان اقدام شایسته ای در این زمینه انجام دهند تا چنانچه با اجرایی شدن دستور آن ها جهان نما این تکه بهشت کوچک خدا برروی زمین دست خوش نابودی شد نامشان به عنوان خیانت کاران به محیط زیست به آیندگان معرفی نشود.

  23 دی 1398
بخش : خبرها / کردکوی / محیط زیست
کد خبر: 63115
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام