مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان:
تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی بر اساس نیاز جامعه بود/گام دوم انقلاب باید در دستور کار تمام نهادها باشد

https://img9.irna.ir/old/Image/1397/13971107/83186149/N83186149-72805866.jpg

سازمان تبلیغات اسلامی در تاریخ اول تیرماه سال 1360 به فرمان بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) تاسیس شد، اکنون که در آستانه سی و هشتمین سالگرد تاسیس این نهادمقدس قرار داریم به سراغ حجت الاسلام نورالله ولی نژاد، مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان رفتیم و گفتگوی صمیمانه ای را در این رابطه با وی انجام دادیم.

به گزارش گلستان فردای ایران (گلستان فردا)ی ایران (گلستان فردای ایران (گلستان فردا)) ؛ حجت الاسلام ولی نژاد بااشاره به ضرورت های تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی در سال 60 اظهار داشت: تاریخ تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی یادآور گذشته زیبا، تاریخ روشن و ضرورت ها و اهمیت هایی است که پشت این کار قرار داشته، ضرورت هایی که همچنان ادامه دارد و باید آن را استمرار بخشید.
وی افزود: از آنجایی که انقلاب اسلامی یک اتفاق مهم در کشور بود و حکومت جمهوری اسلامی و خمیرمایه انقلاب اسلامی بر مبنای فرهنگ دینی و مذهبی شکل گرفت و از سوی دیگر تقابل با حکومت پهلوی و استکبار جهانی به منزله تقابل فرهنگی دینی بود که موجب ظهور در صحنه اجتماع شد و از آن جایی که مردم به خاطر دین و قرآن و مذهب به میدان آمده بودند لازم بود نهادی تاسیس شود که به افرادی که  به جامعه پا می گذارند را از دین و معنویت مطلع و تغذیه کند و در عین حال سنگرهای دینی را در کشور تقویت کند و اگر وجود ندارد به وجود آورد و گسترش دهد.
ولی نژاد ادامه داد: ناسازگاری بین جمهوری اسلامی و استکبار جهانی یک بخش سیاسی و یک بخش مهم آن فرهنگی و اعتقادی است، این موضوع اقتضا می کرد تشکیلات فرهنگی ای به وجود آمده تا برنامه هایی را تدوین و به اجرا در آورد. از طرفی دیگر بعد از شروع جنگ نیاز به یک تشکیلات دینی بود چراکه ما نیازمند بسیج عمومی و تبلیغ و تشویق مردم جهت حضور در جبهه بودیم و سازمان تبلیغات اسلامی توانست در این مسیر موثر باشد.
وی ادامه داد: نکته سوم اینکه جامعه باید از طریق مبانی اسلامی تغذیه شود سازمان تبلیغات توانست با اتصالش به حوزه علمیه این نیاز را تامین کند و چون شرارت دشمن بیشتر در حوزه فرهنگی بود  و جنگ دشمن با ما هم جنگ فرهنگی بود، برای تقابل جنگ فرهنگی کشور یک تشکیلات فرهنگی را می طلبید؛ سازمان تبلیغات در این راستا به وجود آمد البته این به این معنا نبود که سایر دستگاه های فرهنگی نظام اداری نادیده گرفته شوند چراکه آن ها نیز وظایفی داشتند، البته ناگفته نماند این ها برداشت ما از تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی است و کسی از اندیشه های عمیق امام راحل برای تاسیس این سازمان اطلاعی دقیق نداشته و قطعا دیدگاه حضرت امام(ره) وسیع تر و دقیق تر بوده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان در رابطه با اینکه آیا سازمان تبلیغات توانست به اهداف تعیین شده برسد یا نه، گفت: قریب به 40 سال از تاسیس سازمان گذشته است اتفاقات رخ داده در کشور نشان داد باید رصد خانه دینی در کشور داشته باشیم که خطاها را ببیند و بشناسد و برای مبارزه با خطا به درستی تصمیم بگیرد، ممکن است رسیدن به مدینه فاضله بسیار سخت باشد و باور جامعه را تامین کردن در برخی بخش ها انجام نشود و نشدنی باشد ولی «آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید.»
وی با بیان اینکه سازمان به بخش زیادی از برنامه های تعین شده دست یافته است، گفت: ممکن است سازمان بخش زیادی از توقعات جامعه را برآورده نکرده باشد یا بخشی از توقعات مردم در ماموریت های سازمان نباشد  اما امروز شاهد حضور بخش زیادی از روحانیون حوزه علمیه در سراسر کشور هستیم که سازمان تبلیغات نقش واسطه را دارد و اگر مجموعه طلبه های جوان از قم به سراسر کشور گسیل شده اند سازمان تبلیغات نقش مهمی در آن داشته است.
حجت الاسلام ولی نژاد ادامه داد: امروز اگر هیئت مذهبی های ما، مداحان، مراکز قرآنی و جمعیت بانوان فرهیخته و... را تشکیل می دهند، ساختار پیدا کرده و سازماندهی شده است به این معنی است که سازمان تبلیغات توانسته مجموعه پراکنده را به مجموعه ای منسجم تبدیل کند و چشمه سارها را به سد پرآب و قابل استفاده تبدیل کند و در تمام بلاد ما در حد نیاز از متخصصین قرآنی بهره مند هستیم و اگر مناسبت های مذهبی بعضا فراموش شده بود سازمان تبلیغات توانسته آن ها را احیا کند.

وی تصریح کرد: خیلی از برنامه هایی که قبلا فرهنگ نبوده امروز به فرهنگ عمومی  دینی تبدیل شده است مثل برخی ازمراسم شهادت ها و ولادت ها و برخی مناسبت های ملی و برخی کارهایی که در جامعه امروز فایده آن را فراوان می بینیم مثل اعتکاف، محافل قرآنی و... سازمان تبلیغات در همه زمینه ها این کارها را در سطح وسیع انجام می دهد تا اهداف امام راحل را تامین کند، البته قطعا هیچ کس چنین نظری نخواهد داشت که ما به همه اهداف دست یافته ایم. امام خیلی بزرگ و خیلی دوراندیش بود و درک ما از حضرت امام و افکار بلند امام کمتر است اما در آن مسیر حرکت کرده ایم.  امیدوارم بتوانیم خواسته های امام را جامعه عمل بپوشانیم و امروز که مقام معظم رهبری که راه امام را پیروی می کنند بتوانیم دیدگاه های مقام معظم رهبری را در همه عرصه ها عملی کنیم مخصوصا دیدگاه عمیق ایشان در مبارزه با تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی.
مدیرکل تبلیغات اسلامی ادامه داد: انقلاب یک چهل سالگی را طی کرده و حالا گام دوم را آغاز کرده است، بیانیه مقام رهبری از افق وسیع و عمیقی برخوردار است و سند بالادستی است برای کشور و برای همه دستگاه ها تا بعد از 40 سال آینده ای روشن پیش رو داشته باشند و اگر احیانا جایی خطا بود قطعا اصلاح شود اگر نقطه قوتی بوده بیشتر تقویت می شود و لذا بیانیه گام دوم انقلاب سند روشن آینده انقلاب و انقلابیها است.
وی افزود: در مجموع  گام دوم انقلاب این پیام را به همه مردم داده است که ما از گذشته پشیمان نیستیم و گذشته را درست آمده ایم و آینده را هم درست خواهیم رفت ما در سیاست های کلان اشتباه نکرده ایم به دشمن اعتماد نکرده ایم و به جای آن به نیروهای داخل و آرای مردم اعتماد کردیم؛ گام دوم انقلاب چراغ روشنی برای همه طیف های جامعه مخصوصا جوانان که این انقلاب را به سمت حکومت جهانی حضرت ولی عصر امام زمان(عج) می برند که آمال و آرزوی همه ماست، پس باید به عنوان دستورالعمل همگانی و برای همه واجب الاجرا باشد.
حجت لاسلام ولی نژاد اظهار کرد: ممکن است ما در رابطه با گام دوم انقلاب آنچه را که شایسته این بیانیه بود قدم برنداشتیم انشالله بتوانیم نقیصه ها را برطرف کنیم و ان شاء الله کار بیشتری انجام شود و مردم و جامعه و دانشگاه ها و
حوزه ها این بیانیه را در برنامه خود قرار داده و از آن به عنوان یک سند مهم برای حفظ و استمرار انقلاب و تعامل با مستضعفان عالم و مبارزه با استکبار جهانی استفاده کنند.

  2 تیر 1398
بخش : خبرها / جامعه
کد خبر: 62359
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام